تبلیغات
سایت تخصصی حسابداری ایران - روند جدید بودجه نویسی، دولت را حجیم تر می کند
سایت تخصصی حسابداری ایران
با آرزوی پیشرفت روز افزون علم حسابداری در ایران

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

روند جدید بودجه نویسی، دولت را حجیم تر می کند

  ارقام بودجه 87 و لایحه بودجه 88

بودجه سال 87 در هفته های آینده به مجلس ارائه خواهد شد تا نمایندگان پیش از شروع انتخابات مجلس هشتم، کار بررسی و رسیدگی کارشناسی به آن را آغاز کنند. اگر چه روند بررسی بودجه های سنواتی همواره با محدودیت های زمانی روبه رو بوده است اما به نظر می رسد که با توجه به نزدیکی زمان انتخابات مجلس هشتم، دغدغه نمایندگان مجلس برای حضور در حوزه های انتخابیه خود، بر ارائه هرچه سریع تر لایحه بودجه افزوده است.
از طرفی موضوع تدوین بودجه براساس شیوه جدید و پیشنهادی دولت نیز محل بحث نمایندگان مجلس و بسیاری از کارشناسان و مسوولان دستگاه های اجرایی است. شیوه ای که در آن برخلاف سنوات گذشته دست دستگاه ها با دادن اختیارات بیشتر باز شده و تخصیص اعتبارات و بودجه ها از این پس توسط بالاترین مقام مسوول در هر دستگاه صورت خواهد گرفت.
ایرج ندیمی - نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس - در رابطه با شیوه جدید بودجه نویسی در سال 87 که بر حذف تبصره ها و دادن اختیار به دستگاه ها و سازمان ها برای تخصیص اعتبارات تاکید دارد،  معتقد است: بودجه نویسی سال آینده با تغییرات عمده ای روبه رو نیست; نه کسری آن از بین خواهد رفت و نه عملیاتی خواهد شد. اگرچه ممکن است در رابطه با جدا کردن تبصره ها و ردیف ها از نظر زمان ارائه و تصویب با تفاوت هایی روبه رو باشیم ولی در محتوا، تغییر ویژه ای ایجاد نخواهد شد. وی ادامه می دهد: با چنین روش بودجه نویسی، حجم دولت بیش تر و بر تعداد پروژه های عمرانی افزوده خواهد شد، اما هزینه های جاری کاهش محسوسی نخواهد داشت.
نماینده لاهیجان در مجلس هر نوع بودجه بندی را که موجب افزایش گرانی و تورم شود، مورد پذیرش مجلس نمی داند و می گوید که نمی توان از آثار تورمی آن که در جامعه بروز خواهد کرد گذشت.
ندیمی به وجود مشکلات اساسی مردم نظیر بیکاری، مسکن، بهداشت و درمان و حمل و نقل اشاره و اظهار می کند: در بودجه 87 این اولویت ها که برخی از آن ها تبدیل به قانون شده اند، نظیر لایحه ساماندهی حمل ونقل، لایحه مسکن و مدیریت خدمات کشوری باید دیده شود. وی می افزاید: اگر قرار است تبصره ها هم چون گذشته بیش تر دائمی شود، ردیف ها نیز باید مورد بحث کمیسیون ها قرار گیرد; یعنی معلوم شود که چرا بودجه بخش های مختلف جامعه از جمله کشاورزی، فرهنگ و هنر، صنعت و گردشگری می خواهد افزایش یابد؟ ندیمی  با بیان این که دولت سیاست انقباضی را در بودجه 87 در پیش بگیرد، می افزاید: اما سیاست انقباضی وقتی معنی دارد که قیمت نفت معلوم شود. مثلا اگر نفت را 30 تا 35 دلار یا 50 دلار ببندیم، ولی 80 دلار بفروشیم، امکان دارد که دولت در راستای این مساله اهداف دیگری را در رابطه با عملکرد دلاری پی ریزی کند . به تعبیر دیگر دولت نمی تواند بگوید که من بودجه را بر پایه 30 تا 50 دلار می بندم ولی 30 دلار هم خودم خرج می کنم. نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس، با اشاره به وضعیت پروژه های عمرانی در بودجه 87 این طور بیان می کند: باید توجه شود که پروژه های عمرانی نیمه تمام در هر حال بر پروژه های وعده داده شده ترجیح داده شود، چون مردم انتظار دارند که این پروژه ها سریع تر به نتیجه برسد. اما به باور یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در بودجه نویسی سال 87 توزیع اعتبارات دور از عدالت بوده و به لحاظ نظارت و اجرایی دچار مشکل خواهد شد.

نظارتها  کمرنگ می شود

هادی حق شناس - نماینده  بندرانزلی در مجلس - می گوید:  اتفاقی که در بودجه نویسی سال 87 خواهد افتاد، متفاوت با سال 86 است; اول آن که دولت نمی خواهد تبصره بدهد و قصد دارد به جای تبصره،  ماده واحده همراه با چند بند بیاورد . دوم آن که برای همه دستگاه های اجرایی بودجه تخصیص نمی دهد، بلکه تنها 60 دستگاه اجرایی که با مجوز مجلس ایجاد یا تاسیس شده اند اعتبار می گیرند.
او با بیان این که در بودجه نویسی سال 87، اعتبارات و بودجه ها در اختیار بالاترین مسوول هر دستگاه اجرایی قرار خواهد گرفت، می گوید: مقام بالای هر دستگاه اجرایی اعتبارات را در مجموعه خود توزیع خواهد کرد و این روند با سنوات گذشته متمایز و متفاوت است.
حق شناس، شیوه جدید تخصیص اعتبارات در بودجه سال87 را محل اشکال دانسته و می افزاید: این روش، خلاف برنامه چهارم توسعه است، چون برنامه چهارم تاکید برعملیاتی شدن بودجه و تخصیص اعتبار به تفکیک دستگاه ها و پروژه ها دارد; به علاوه اگراعتبارات به شکل کمی در اختیار دستگاه های اجرایی قرار بگیرد، در آن صورت نه دیوان محاسبات و نه نمایندگان مجلس هیچ کدام نمی توانند اعمال نظارت کنند یا از وزیران سوالی بپرسند!
وی ادامه می دهد:  طبعا چون برای تک تک پروژه های ملی اعتباری مشخص نشده و تعیین اعتبار هم برای پروژه ها به عهده دستگاه های اجرایی خواهد بود، قدرت پاسخگویی نیز از منظر نظارت دیوان محاسبات و پیگیری مجلس شورای اسلامی کم خواهد شد! در نتیجه در بودجه سال 87، توزیع اعتبارات دور از عدالت بوده و به لحاظ نظارتی و اجرایی دچار مشکل خواهد شد. نماینده مردم بندرانزلی در مجلس، برکم شدن قدرت چانه زنی نمایندگان در بودجه  نویسی جدید تاکید می کند و می گوید: هر نماینده ای از هر حوزه ای با این نگاه و هدف وارد مجلس می شود که مشکلات و مسائل حوزه در شهرستان خود را مرتفع کند و آن را در بودجه های سنواتی ببیند. اگر بودجه به این سبک و شکل تدوین شود، دیگر هیچ نماینده ای در مجلس قدرت چانه زنی نخواهد داشت.

اختیارات متناسب با بودجه باشد

اما یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با رد این نظر می گوید: اگر مراد از دادن اختیار به دستگاه ها این باشد که بودجه را به دست یک وزارتخانه بسپاریم تا به صلاحدید و تشخیص خود آن را تقسیم و تزریق کند، چنین نگاهی از سوی مجلس پذیرفته شده نیست.
ولی الله دینی معتقد است: دادن اختیار باید متناسب با بودجه ای باشد که به دستگاه ها اختصاص می یابد. تنها در این صورت امور پیشرفت لازم را خواهد داشت ولی این که بودجه را به دست یک وزارتخانه بسپاریم که بر مبنای تشخیص خود تزریق کند ، مورد پذیرش مجلس نیست.  نماینده  مردم اهر و هریس در مجلس اظهار می کند: در گذشته بودجه ها را به صورت موازی تخصیص می دادند و دستگاه های مختلف به صورت موازی از آن استفاده می کردند و در نهایت این وزیر بود که باید پاسخ می داد; ولی اگر منظور از دادن اختیار به دستگاه اجرایی این باشد که چنین حرکتی متمرکز شود، دستگاه ها به سهم واقعی خود برسند و کنترل و نظارت بر آن اعمال شود، ایده  خوبی است.

تغییرات ماهو ی بودجه 87

ناصرعاشوری - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس - نیز با اشاره به تغییر ماهوی بودجه سال 87 چنین اظهار می کند: دولت با تغییر و تحولاتی که امسال در بودجه به وجود آورده تلاش دارد تا تعدادی از تبصره ها را به صورت جمعی حذف کند و از مجلس برای تصمیم گیری های هزینه ای اختیار عمل بگیرد; یعنی خودش در تصمیم گیری های هزینه ای نقش داشته باشد.
وی گفت: اگر چه این کار محاسنی دارد ولی از معایب آن نیز نمی توان غافل بود. به عنوان مثال: یکی از محاسن کار آن است که دست دولت بازتر می شود و هنگام تصمیم گیری و اجرا، اختیارات دولت بیش تر خواهد شد، ولی ایراد وارده این است که همین بودجه هایی که در سنوات گذشته نوشته شده در بیش تر موارد به خوبی به آن عمل نشده است.
نماینده شفت و فومن در مجلس،  غیرواقعی تنظیم شدن بودجه را از ایرادات بودجه های سنواتی در گذشته ذکر کرده و می گوید: متاسفانه در بودجه های گذشته، پیش بینی در آمدها به گونه ای بود که عملا در طول سال  محقق نمی شد یا از محل و منابعی پیش بینی می شد که اطمینان و اعتماد لازم برای وصول آن منابع وجود نداشت; به همین خاطر یک بودجه مشکوک و غیرواقعی تحت عنوان لایحه به مجلس می آمد.
وی بالا بودن نسبت هزینه های جاری دولت به هزینه های سایر بخش ها را از دیگر ایرادات بودجه  می داند و می افزاید: دولت های گذشته و فعلی توفیقی در زمینه کاهش بودجه های جاری نداشتند به نحوی که همواره سهم بودجه های جاری از بودجه کل کشور غیرمتعارف و هزینه های جاری رو به افزایش بوده است.

سما
سه شنبه 1390/01/30 22:34
وبلاگ خوبی دست وپا كردین،لطفا این روند را ادامه بدین وبروز رسانی را انجام بدین.وبلاگتون خیلی به دردم خورد،مرسی.
جومونگ
پنجشنبه 1388/02/17 00:33
سلام
جومونگ رو دیدی؟
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

و هو اسرع الحاسبین(انعام-62)
و او سریع ترین حسابرسان است
این وبلاگ برای اطلاع رسانی و آموزش رشته حسابداری برای دانشجویان حسابداری ساخته شده است.
ایمیل خصوصی مدیر وبلاگ : caesar1072@gmail.com
مدیر وبلاگ : حمید حیدرزاده

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • نظر شما در مورد این وبلاگ و مطالبش چیست؟






نویسندگان