تبلیغات
سایت تخصصی حسابداری ایران - سیاستهای قیمت گذاری کالا بین شعب و مرکز
سایت تخصصی حسابداری ایران
با آرزوی پیشرفت روز افزون علم حسابداری در ایران

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

سیاستهای قیمت گذاری کالا بین شعب و مرکز

به منظور دستیابی به معیار بهتری از عملکرد و سود آوری شعبه، بعضی از شرکتها بابت کالاهای ارسال شده به شعبه مبلغی بیشتر از بهای تمام شده کالای ارسال شده به حساب شعبه منظور می کنند. واضح است که شرکت با ارسال کالا به شعبه سود کسب نمی کند. سود مستتر درچنین کالاهایی فقط وقتی تحقق می یابد که کالای مزبور توسط شعبه بفروش رود. وقتی صورتهای مالی پایان دوره برای کل شرکت تهیه می شود، سودهای تحقق نیافته مستتر در کالاهای ارسالی به شعب حذف می شوند. در مورد سیاستهای مختلف کالا و ارسال آن به شعب، در بحث شعب غیر مستقل بیشتر توضیح داده شده است.

 

جهت مشاهده متن کامل به ادامه مطلب رجوع فرمایید.

 

سیاستهای قیمت گذاری کالا بین شعب و مرکز

 

به منظور دستیابی به معیار بهتری از عملکرد و سود آوری شعبه، بعضی از شرکتها بابت کالاهای ارسال شده به شعبه مبلغی بیشتر از بهای تمام شده کالای ارسال شده به حساب شعبه منظور می کنند. واضح است که شرکت با ارسال کالا به شعبه سود کسب نمی کند. سود مستتر درچنین کالاهایی فقط وقتی تحقق می یابد که کالای مزبور توسط شعبه بفروش رود. وقتی صورتهای مالی پایان دوره برای کل شرکت تهیه می شود، سودهای تحقق نیافته مستتر در کالاهای ارسالی به شعب حذف می شوند. در مورد سیاستهای مختلف کالا و ارسال آن به شعب، در بحث شعب غیر مستقل بیشتر توضیح داده شده است.

 

 

سیستم حسابداری متمرکز

 

در سیستم حسابداری متمرکز، شعبه برای عملیات خود، دفاتر مستقل نگهداری نمی کند،بلکه در دفاتر مرکز حسابهایی برای عملیات شعبه ایجاد می شود. اسناد و مدارک مربوط به معاملات روزانه شعبه به طور متناوب  به اداره مرکزی ارسال می گردد. به این ترتیب وضعیت مالی و نتایج عملیات شعب غیر مستقل را می توان با استفاده از مدارک ارسال شده به مرکز و حسابهای شعبه در دفاتر مرکز تعیین کرد.

در مواقعی که مشتریان شرکت معاملات خود را از طریق شعبه انجام می دهند، استفاده از سیستم متمرکز برای شرکت مناسبتر خواهد بود. برای مثال،بانکها و شعب آنها به سیستم متمرکز نیاز دارند. سیستمهای متمرکز امروزی بویژه در بانکها به کامپیوتر مجهز هستند و عملیات شعبه از طریق ترمینال کامپیوتر در دسترس مرکز قرار می گیرد.

در شعب غیر مستقل، ممکن است مقداری وجه نقد به عنوان تنخواه در اختیار مدیر یا مسئول شعبه قرار داده شود، تا از آن برای پرداختهای ضروری به مشتریان ویا برای پرداخت هزینه های جزیی شعبه استفاده کند. امّا در بیشتر مواقع هزینه های شعبه توسط مرکز پرداخت می شود و وجوه نقد دریافت شده توسط شعبه مستقیمأ به حساب بانکی مرکز واریز می گردد.

همان طور که قبلأ گفته شد، شعبه بخشی از شرکت محسوب می شود و به همین دلیل سیاستهای اجرایی شعبه از طرف اداره مرکزی تعیین می شود. یکی از این موارد سیاستهای قیمت گذاری و فروش کالا است که معمولأ به هنگام ارسال کالا به شعبه، از طرف اداره مرکزی تعیین می گردد. وقتی که مرکز کالا به شعبه ارسال می کند، بایستی کالای ارسال شده را ثبت کند. اکنون می توان پرسید که این کالا به چه مبلغی باید در دفتر مرکز ثبت گردد؟ پاسخ این سئوال به توانایی و قابلیت شعبه در فروش کالا، نوع کالا، میزان اختیار و آزادی عملی که مرکز به شعبه تفویض می کند و به پاره ای از عوامل دیگر بستگی دارد. به طور کلی با توجه به عوامل بالا، مرکز می تواند کالاها را به سه قیمت متفاوت به شعبه ارسال و در حسابها منظور کند:

      الف) قیمت فروش

       ب) قیمت تمام شده

       ج) قیمت تمام شده بعلاوه چند درصد

 

ارسال کالا به قیمت فروش

 

هدف اصلی مؤسساتی که کالا را به قیمت فروش به شعب خود ارسال می کنند این است که بتوانند نظارت و کنترل مؤثری را بر عملیات شعبه اعمال نمایند. در این روش قیمت فروش کالا توسط اداره مرکزی تعیین می شود و کالا به قیمت فروش به حساب شعبه منظور می گردد. لذا شعبه در قبال کالاهای دریافتی مسئول بوده، در پایان دوره می بایست معادل مانده حساب خود (در مرکز) کالا ارائه نماید. در حالتی که مرکز کالا را به قیمت فروش برای شعبه ارسال می کند، شعبه موظف است که کالای دریافتی را به قیمت تعیین شده از سوی مرکز بفروش برساند و خود هیچ نقشی در تعیین قیمت فروش کالا ندارد. در روش «ارسال کالا به قیمت فروش» حسابهای زیر را می توان در دفاتر مرکزی نگاهداری نمود:

           ـ حساب کالای شعبه

           ـ حساب کالای ارسالی به شعبه

           ـ حساب هزینه های شعبه

           ـ حساب کنترل بدهکاران شعبه

 

البته حساب کنترل بدهکاران شعبه فقط در مواردی که شعبه مجاز به فروش نسیه باشد، نگهداری  می شود.

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

و هو اسرع الحاسبین(انعام-62)
و او سریع ترین حسابرسان است
این وبلاگ برای اطلاع رسانی و آموزش رشته حسابداری برای دانشجویان حسابداری ساخته شده است.
ایمیل خصوصی مدیر وبلاگ : caesar1072@gmail.com
مدیر وبلاگ : حمید حیدرزاده

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • نظر شما در مورد این وبلاگ و مطالبش چیست؟






نویسندگان